3. třída

Jana Erbenová Hanková
Mgr. Jana Erbenová Hanková Třídní učitel Učitelka 1. stupeň

...a čím jednou budete vy?

Publikováno: 7.12.2025 Autor(ka): Jana Erbenová Hanková | Sdílet:

Během listopadu se naše třída věnovala tématu povolání a profesí, které jsme propojili napříč všemi centry aktivit. Děti tak mohly poznávat svět práce z různých úhlů a objevovat, co všechno se skrývá za jednotlivými profesemi.

V ateliéru vznikaly originální karty do hry kvarteto. Každá čtveřice představovala jednu profesi – děti nejprve nakreslily obrázek člověka při výkonu povolání, poté vytvořily kartu s místem, kde tato profese probíhá, a nakonec dvě karty s pomůckami, které jsou pro práci typické. Společně tak žáci dali dohromady sadu čtyřiadvaceti profesních čtveřic a přitom si uvědomovali, jak různorodá je náplň práce jednotlivých lidí.

Matematické centrum se tentokrát proměnilo v místo, kde se žáci stali dlaždiči. Pomocí různých geometrických tvarů – „dlaždic“ – vytvářeli uspořádané vzory na podlahu. Pracovali s přesností, prověřili svou schopnost přesně a s porozuměním číst zadání a hledali vhodné kombinace tvarů.

V centru čtení se děti prostřednictvím novinových článků seznamovaly s neobvyklými a často velmi zajímavými profesemi. Dozvěděly se například o práci youtubera, degustátora čokolád, tajného zákazníka či kaskadéra. Po přečtení měly skupiny za úkol představit svou profesi ostatním spolužákům a vysvětlit, proč je tato práce důležitá, čím je zajímavá a jaké dovednosti vyžaduje.

Psaní se neslo v duchu budoucích přání. Děti psaly krátké texty o tom, jaké povolání by jednou chtěly vykonávat. Přemýšlely o svých zájmech, silných stránkách i o tom, jak si svou budoucí práci představují. Vznikly tak texty plné fantazie, ale i velmi promyšlených úvah.

V centru vědy a pokusů se žáci ponořili do zkoumání životního cyklu běžných předmětů – soli, PET lahve, klobouku, tužky či toaletního papíru. Zkoumali je pod mikroskopem a postupně díky naučným videím poznávali profese, které se podílejí na jejich vzniku, výrobě, distribuci i prodeji. Díky tomu pochopili, že každý předmět, který denně používáme, má svou dlouhou cestu a za tou cestou stojí mnoho lidí s různým odborným zaměřením.

Centra aktivit nás hodně baví. Jsou vždy plná objevování, spolupráce a nových poznatků. Děti si díky tomuto stylu práce a množství  aktivit mohou vytvářet ucelenější představu o světě povolání a možná si také odnesly první inspirace k tomu, čím by jednou chtěly být.