Příprava na obhajoby ročníkových projektů

Publikováno: 9.2.2022 Autor(ka): Aleš Kozák | Sdílet:

Naši deváťáci každý rok tvoří ročníkové projekty, které na konci školního roku obhajují. To, že stoupnout si před lidi a prezentovat a obhajovat něco nahlas, není žádná legrace, víme všichni, kteří si něčím podobným prošli. 
A jak se říká „Těžko na cvičišti, lehko na bojišti", proto nacvičujeme prezentování a naše prezentační dovednosti. 
Věcí, které se snažíme ohlídat je mnoho: intonace, gestikulace, netancovat před tabulí, udržet správnou hlasitost a zároveň s hlasem pracovat tak, aby naše prezentace byla poutavá. Dále udržet oční kontakt a mnoho dalších našich nešvarů jako jsou třeba vycpávková slova, nespisovnost apod.

Žáci si navzájem poskytují pozitivní zpětnou vazbu (na kritiku tu máme učitele, který ji vždy „zasendvičuje“ mezi dvě ocenění). Zároveň tak máme příležitost nechat si projít hlavou "Kam v ročníkovém projektu míříme", "Kde se právě nacházíme" a "Kudy půjdeme dál". Spolužáci si mohou vzájemně pokládat otázky k projektu nebo si dávat tzv. VDR (Vyžádané Dobré Rady). 

Po prezentaci si prezentující do svého pracovního listu zapíše své silné a slabé stránky, doporučení, které dostal a případně poznámky ke svému projektu. Aby si žáci mohli prohlédnout své vlastní vystoupení, tak se pořizuje videozáznam. Kdo chce, může jej obdržet (jen pro sebe). Vše ostatní je ze záznamu vystřiženo a smazáno. Každý žák má příležitost porovnat si hodnocení svého vystoupení se záznamem a zkusit se posunout dál. 

Musím říci, že u některých projektů se už nyní těším na výsledek a bude se na co dívat. 

 

A. Kozák