Tvoříme arkádové hry

Publikováno: 7.5.2024 Autor(ka): Aleš Kozák | Sdílet:

V rámci dnešní projektové dvouhodinovky si žáci devátého ročníku vyzkoušeli, jaké to bylo být herním vývojářem v 90. letech. Náš "klub začínajících programátorů a vývojářů" se pustil do výzvy, při které se pokusili vytvořit vlastní verze oblíbených arkádových her, jako jsou Space Invaders, PacMan a Mario, pomocí technologie Micro:bit a herního padu. Bonusovkou pak bylo sestavení domku, který je ovládán řídící jednotkou a vymyslet např. autonomní zavlažvací systém. 
Co bylo na hodině jinak? Tentokrát jsme se rozhodli opustit tradiční společnou práci tzv. "krok za krokem". Žáci dostali za úkol objevit potřebné postupy sami. Přístup "k řešení problému" nás přivedl k diskuzi o strategiích řešení problémů a samotnému hledání cest, jak si žáci mohou poradit s výzvami, které programování a práce s neznámými technickými prvky přináší.

Nadšení z tvorby a možnosti vyzkoušet si vlastní hru byly nejlepší odměnou za tvrdou práci. I přes nabídku přestávky se většina žáků rozhodla pracovat bez přerušení a dosáhla úžasných výsledků. Na konci hodiny jsme společně reflektovali získané zkušenosti, což žákům umožnilo pojmenovat a uvědomit si nově nabyté dovednosti a poznatky. Tato hodina byla skvělou příležitostí nejen k osvojení programovacích technik, ale i k rozvoji schopnosti samostatného učení a řešení problémů, což jsou klíčové dovednosti pro 21. století.